Dacă vrei să citești mai multe despre industria de adidași și haine, avem câteva recomandări de cărți despre sneakers care trebuie citite.
Există multe cărți scrise despre industria de încălțăminte și îmbrăcăminte. În trecut, mai mulți autori au scris despre experiențele lor din industrie și despre cultura sneakers. Pornind de la cartea lui Bobitto Garcia despre sneaker culture în New York între 1960 și 1990 și până la enciclopedia de sneakers lansată de Sneaker Freaker în 2018, este garantat să găsești câteva cărți despre sneakers pe gustul tău. Dacă ești pasionat de business și vrei să înțelegi cum a apărut Nike, cu siguranță o să îți placă Shoe Dog, povestea lui Phil Knight. Iar dacă te interesează aspectul creativ al acestei culturi, Nike Icons: Something’s Off de Virgil Abloh explică în detaliu ce presupune o colaborare cu gigantul producător de echipament sportiv. Vezi mai jos lista noastră cu recomandări de sneaker books.
1 Shoe Dog (Phil Knight)
Povestea lui Phil Knight despre cum a fondat compania Nike este cea mai importantă și detaliată carte pe care despre industria de încălțăminte și îmbrăcăminte. Shoe Dog povestește cum autorul a împrumutat 50 de dolari de la tatăl sau la vârsta de 24 ani și a pornit Blue Ribbon Sports, companie care urma să se transforme în gigantul brand de echipament sportiv Nike într-un timp foarte scurt.
Blue Ribbon Sports a fost fondată în 1964 de către Phil Knight și Bill Bowerman. Aceștia au vândut încălțăminte Onitsuka Tiger timp de 7 ani. În 1971, brandul japonez a încetat colaborarea cu aceștia. Forțați de situația în care se aflau, cei doi au început să producă încălțăminte pe cont propriu. În același an, Bill Bowerman inventează celebra talpă gofrată (“waffle sole”). La un an distanță, Ilie Năstase urma să fie primul atlet profesionist care semna cu Nike. Pantofii Nike au fost un succes, produsele se vindeau singure și afacerea era în creștere. Totuși, compania se afla în continuare într-o situație financiară sensibilă. În iarna lui 1980, Nike a fost listată la bursă, rezolvând astfel problemele sale financiare.
Cartea oferă atât amintiri despre perioada de la începutul companiei și despre primii parteneri și angajați, cât și povești personale din viața CEO-ului, de la momentele fericite și până la cele deprimante. De aici aflăm prețul plătit către Carolyn Davidson pentru celebrul logo Nike Swoosh – 35 de dolari. Tot din această carte aflăm și că Phil Knight nu avea încredere în marketing, sau că întreaga echipă Nike nu avea nici o legătură cu sportul, deși jobul lor era să vândă echipament sportiv zilnic. Poți să cumperi Shoe Dog de pe Cărturești. De asemenea, cartea este disponibilă și în varianta pentru tinerii cititori (Young Readers Edition) tot pe Cărturești.
2 Nike Icons: Something’s Off (Virgil Abloh)
Publicată de Taschen, Nike Icons: Something’s Off prezintă atât colaborarea lui Virgil Abloh cu Nike, dar și cultura de sneakers. Artistul a colaborat cu gigantul de sportswear la o colecție de îmbrăcăminte reimaginată, implicând zece dintre cele mai importante modele de sneakers Nike. Brandul a re-construit fiecare pereche, aplicând elemente și detalii care au devenit strâns asociate cu Virgil Abloh și Off-White – cel mai recunoscut fiind textul “AIR” în majuscule Helvetica Bold, între ghilimele.
Cartea pornește de la prima colaborare Off-White x Nike “The Ten” din 2017. Aceasta oferă detalii despre toate produsele lansate în colaborare până la sfârșitul lui 2020. Aici vedem imagini din arhivă cu samples care nu s-au lansat niciodată și cu prototipuri inițiale. De asemenea, sunt incluse și schițe originale care au servit drept baza proiectului la începutul colaborării. Deși imaginile sunt predominante, aici găsim și câteva povești și amintiri despre procesul de creație al lui Virgil Abloh.
Recomandăm oricărei persoane interesate de sneakers și streetwear și de procesul creativ să citească această carte. Împreună cu website-ul “Free Game” al lui Virgil Abloh, aceste materiale reprezintă cele mai bune resurse publice despre această cultură. Poți să cumperi Nike Icons: Something’s Off de pe Cărturești.
Nike Icons: Something's Off (Virgil Abloh)
3 The Ultimate Sneaker Book (Sneaker Freaker)
Publicată de către Taschen, The Ultimate Sneaker Book reprezintă manualul tuturor adidașilor lansați în ultimul secol. Fiind foarte voluminoasă, aceasta include peste 650 de pagini pline de conținut și traversează 100 de ani de istorie a pantofilor sport și a industriei de încălțăminte.
Simon Wood (autorul cărții, cunoscut și ca “Woody”) a pornit Sneaker Freaker în 2002. Revista a apărut din dorința lui Woody de a primi adidași gratuit de la branduri. La aproape 20 de ani, toate cunoștințele au fost comprimate într-un manual pentru sneakerheads. Încercând să nu rateze nici un subiect important, acesta a ajuns rapid la o carte de peste 500 de pagini. Autorul povestește într-un episod Business of Hype cum a apărut ideea proiectului și cât timp a durat să scrie cartea.
Organizată ca o enciclopedie, de la A la Z, cartea răscolește toate colțurile culturii, menționând atât nume foarte cunoscute în industire, precum Air Max și Adi Dassler, dar și nume mai puțin cunoscute, precum Troop sau Vision Street Wear. Pentru un pasionat la început de drum, această carte poate fi cadoul perfect pentru o ocazie specială. Aceasta include toate informațiile esențiale pe care trebuie să le știe orice sneakerhead. Poți să cumperi The Ultimate Sneaker Book de pe Cărturești.